Opp med lab’en er en interaktiv presentasjon om anabole steroider, skreddersydd for ungdomsskolen og VGO. Presentasjonen ligger på læringsplattformen Learnlab og varer i ca. 30 minutter.

steg for steg

Denne demofilmen forteller deg alt du trenger å vite for å komme i gang med undervisningen.

til Learnlab

Opp med lab’en – Steg for steg

Begynn med å gå inn på www.learnlab.net. Klikk på «Skole». Klikk deretter på «Bibliotek», for å få tilgang til alle Learnlabs presentasjoner.

«Anabole steroider – Opp med Lab’en» finner du blant de norske læringsressursene, både for 8.-10. trinn og for videregående.

Logg in med Feide-brukeren din, eller opprett en ny bruker.

Trykk deg inn på presentasjonen og klikk på «Open copy in Colab 4», nå lastes presentasjonen inn i ditt personlige bibliotek.

Du er nå i redigeringsmodus og kan gjøre justeringer om ønskelig. Men husk at innholdet allerede er tilpasset én skoletime, og at det er utviklet av fagfolk og pedagoger. Under «Presentatørens notater» kan du skrive egne notater, eller se våre innspill.

Øverst til høyre finner du Start-knappen, som setter hele presentasjonen i visningsmodus. I denne presentasjonen bør elevene få være anonyme, så ikke huk av for innlogging her.

Trykk på «Start new session» for å sette i gang en ny presentasjonsøkt.

Hver gang du starter en ny økt, vil det bli laget en unik kode, som tilgjengeliggjør presentasjonen din for alle som skal delta.

Start timen med å be deltagerne om å gå inn på www.learnlab.net og skrive inn koden I «Enter session code to join a colab» feltet.

Tips: For å se egne notater og presentasjonsoversikt, må du klikke på menyen øverst til venstre og velge «Åpne det andre skjermbildet». Denne visningen er for deg som styrer timen, legg den på en annen skjerm enn den elevene ser.

Øverst til venstre ser du et lite tall, her kan du som lærer følge med på hvor mange som har logget seg inn, og deres deltagelse under økten.

De små pilene helt nederst på skjermen bruker du til å klikke deg gjennom presentasjonen.

Presentasjonen er delt inn både filmer, spørsmål, ordskyer, bildematcher og spørreundersøkelser. Hver film etterfølges av en interaktiv oppgave, som får elevene til å gjengi kunnskapen de nettopp har fått presentert.

Ved quiz eller oppgaver, gir du elevene litt tid til å svare, før du viser resultatene.

Når presentasjonen er ferdig, kan det være fint å oppfordre til diskusjon. Forslag til spørsmål: Hva ville du ha gjort dersom en venn vurderte å starte med anabole steroider?

Vi anbefaler å se demofilmen før oppstart.

Lykke til!
Vil dere utforske temaet ytterligere, kan elevene lære mer på steroidelab.no.